Att vara förälder

Stundtals ett tufft jobb men viktigt, särskilt att ge barnen tid. Just nu lite mindre av den varan till de stora barnen då tvillingarna tar mest. Men har får trösta mig med att de förut fått all min tid. Sätter ju alltid barnen först. Läst sagor varje kväll, pysslat till Påsk, Jul & Halloween och ibland även till vardags. Åkt iväg på diverse evenemang såsom tipspromenader, tivolin, godisregn, ansiktsmålning, uppträden med trolleri och mycket mycket mera. Har ibland gjort flera saker på en dag el helg. Men ett "fenomen" jag funderat på många gånger är hur en flrälder som aldrig eller väldigt sällan gör nåt med sina barn, en förälder som alltid svarar "nej" eller "kanske" när barnen frågar om de kan hitta på nåt/ åka nånstans ändå får enmassa "cred" och tom hyllas av barnen. Först gången jag såg det var 17 år sen när min systerdotter var tonårig och hennes pappa plötsligt kommit in i hennes liv. Han bjöd på pizza några gånger och blev snudd på helgonförklarad. Sen att min syster Alltid funnits där var inte värt nåt. Diskuterade detta med min väninna Martina härom veckan som sa hon trodde det helt enkelt berodde på stt barnet/barnen tar för givet att den förälder som är aktiv med barnen kommer fortsätta med det och det är ju inget ovanligt eller speciellt, för det händer ju hela tiden. Däremot den som Aldrig reser sig ur soffan och endast efter mycket övertalning kanske gör nån enda sak då blir väldigt "speciell" och eftersom det inte är "vardagsmat" uppmärksammas mer sv barnet/barnen. Hon har helt rätt - precis så är det ju såklart! Ibland tänker jag att jag borde bli den förälder som är lat och mest säger nej och bara nån enda gång hittar på skojigheter. För är ju i slutändan den som blir "höjd till skyarna". Men kommer snabbt på att jag är ju inte sån, alltså inaktiv, lat och sätter mig själv först. Utan är ju en aktiv person som vill se mina barn bli glada och få ha kul. Som idag då det blir mer Halloween-pyssel, förberedelse av dräkter och läskiga godispåsar. Önskar alla en toppenlördag! /H ♥️
Allmänt | |
Upp